De verkoop van abonnementen met een smartphone valt sinds 1 januari 2017 onder de Wet op het Financieel Toezicht (Wft). Dit houdt in dat alle mobiele providers, en ook wij, hierdoor voortaan melden dat geld lenen geld kost. Maar maak je geen zorgen, want bij ons betaal je altijd 0% rente en heb je geen extra kosten als je in termijnen betaalt.

Voorbeeld krediettabel
Bij ieder abonnement met smartphone krijg je een krediettabel te zien. In onderstaand voorbeeld zie je wat de totale toestelkosten kunnen zijn, hoeveel je dan eenmalig betaalt, het totale kredietbedrag, het termijnbedrag en de duur van de overeenkomst. Hier zie je ook dat je altijd 0% rente betaalt en er dus geen extra kosten in rekening gebracht worden.

Smartphone afbetalen in termijnen
Bij een mobiel abonnement kan je er voor kiezen om je smartphone af te betalen in maandelijkse termijnen. Bij het afbetalen van je smartphone in termijnen ga je vaak een betalingsverplichting aan van 24 maanden. Het is goed om je hier bewust van te zijn voordat je het abonnement afsluit, zodat je op een verantwoorde manier je geld besteedt. Vandaar dat wij verplicht nagaan of het volgens het Nationaal Instituut voor Budgetvoorlichting voor jou verantwoordelijk is om een abonnement met smartphone af te sluiten. We stellen je een aantal vragen: wat je gezinssamenstelling is, wat je inkomen per maand is en wat je woonlasten zijn. Dit wordt een inkomens- en lastentoets genoemd. 

Geen inkomens- en lastentoets
Is je aanvraag geweigerd of wil je liever niet de vragen over je gezinssamenstelling, maandinkomen en woonlasten beantwoorden? In dat geval kan je er voor kiezen om (een deel van) je smartphone direct af te betalen zodat de lening onder de € 250,- blijft. Zorg ervoor dat je een toestelbundel van maximaal € 10,- per maand selecteert. Tijdens het kiezen van een abonnement zie je in de samenvatting van het abonnement wat het maandelijkse bedrag voor je toestelbundel is en hoeveel je eenmalig bijbetaalt. Je toestelbundel wijzig je eenvoudig door de bijbetaalprijs omhoog of omlaag bij te stellen.

Meer informatie over wat er verandert bij het afsluiten van een abonnement met smartphone? Hier lees je meer over de Wet Financieel Toezicht.

Voor alle providers gelden er Europese standaardvoorwaarden voor het consumentenkrediet. Bekijk de Europese Standaarvoorwaarden van KPN en Telfort, T-Mobile en Ben, Vodafone en hollandsnieuwe of Tele2 voor meer informatie.